Jag är tveksam till att tilltala ett företag vid namn, men jag har något mycket bra att säga om Galaxy Gaming, så jag tvivlar på att de kommer att ha något emot det. I augusti 2003, när jag publicerade min artikel om Lucky Ladies i e-magasinet "Blackjack Insider", var jag fortfarande en fördelsspelare. På den tiden var absolut alla som skickade e-post till mig för att diskutera spel också en fördelsspelare. De letade alla efter ett försprång. Bortsett från att jag blev stoppad hade jag praktiskt taget ingen kontakt med andra sidan av borden. Det kom därför som en fullständig överraskning när jag fick följande e-postmeddelande från Rob Saucier, VD för Galaxy Gaming, daterat den 15 oktober 2003:

"Jag vet att du har lagt ner mycket tid på att utvärdera sårbarheten hos Lucky Ladies ... Anledningen till att jag kontaktar dig är för att se om du skulle vara intresserad av att utarbeta en rapport för Galaxy Gaming som undersöker detta ämne.  Om du är det, vänligen kontakta mig och vi kan diskutera projektets omfattning ..."

Jag fick senare veta att Galaxy förlorade en hel del Lucky Ladies-placeringar när jag publicerade min BJInsider-artikel på grund av irrationell panik i branschen. Istället för att vara arg på mig, vilja stämma mig eller bli upprörd över all förvirring som min artikel orsakade dem, frågade Galaxy Gaming mycket vänligt om jag kunde förbereda en professionell rapport om fördelsspel mot Lucky Ladies. Eftersom jag fortfarande var en fördelsspelare avböjde jag att göra det här projektet och gjorde det med ord som inte var särskilt snälla.

Hoppa fram 10 år. Än en gång letade Galaxy efter information om fördelsspel mot ett av deras spel, denna gång med deras spel Lucky Win baccarat. De anlitade en utomstående matematiker för att undersöka problem med spelskydd och gjorde den informationen tillgänglig för allmänheten på G2E i år. Det är synd att fördelspelsanalysen de publicerade var fel, men de försökte i alla fall! De ställde rätt frågor, de anlitade en matematiker som gjorde forskningen, de publicerade och distribuerade resultaten i god tro.

Jag fick senare veta att Galaxy Gaming också är proaktiva när det gäller att ge sina kunder råd om det potentiella samverkansproblemet med deras nya spel, High Card Flush. Tyvärr är det Galaxy gör för att dela denna typ av information inte alls typiskt för min erfarenhet med andra stora bordsspelsföretag.

Till exempel, på G2E (2013) i år upptäckte jag ett spel i pokerstil som potentiellt skulle kunna delas ut till sista kortet. Det behöver inte sägas att det har ett stort problem med maskopi. Jag försökte varna företaget. När jag demonstrerade problemet för spelets uppfinnare, blev jag faktiskt knuffad från bordet när några förbipasserande satte sig för att prova spelet. Om du undrar så har jag inte skrivit om det spelet ännu, men det är ett väldigt stort problem.

I ett annat fall (och ett annat företag) på G2E (2013) pratade jag med distributören av ett spel som hade ett mycket betydande och känt fördelsproblem. Även om han visste vem jag var, förnekade distributören att det var något problem med hans spel. När jag förklarade problemet och hur det hade utnyttjats ganska nyligen, hävdade han att jag hade fel. Han varnade verkligen inte sina kunder. Jaja.

Mitt förhållande genom åren med Galaxy har ibland varit väldigt knivigt. Mycket av detta har att göra med det faktum att jag började som en fördelsspelare, och visade hur jag skulle slå deras spel, innan jag gick över till branschen. Det faktum att Rob skulle nå ut till mig, eftersom han visste vem jag var vid den tiden, visar hans oro för att ge sina kunder den bästa informationen han kan om hans spels sårbarheter Som min erfarenhet på G2E (2013) visade, fortsätter Galaxys engagemang än i dag .

De andra stora bordsspelsföretagen borde ta en läxa från Galaxy: bara för att ditt spel är defekt betyder det inte att det är värdelöst. Lär dig vad som är fel med dina spel och lär dig hur du skyddar dem. Gör detta innan du försöker sälja dina spel. Var proaktiv. Och om du får reda på stora problem efter att ett spel redan har nått framgång på marknaden, varna dina kunder så snabbt du kan. Ge dem bra information. Visa dem de steg de behöver ta. Framför allt, börja efterforska, publicera och sprida sanningen om att slå dina bordsspel.

Tack till Galaxy Gaming för att ni visar branschen hur det ska göras.

About the Author
By

Eliot Jacobson blev fil.dr i matematik vid University of Arizona 1983. Eliot var professor i både matematik och datavetenskap innan han gick i pension 2009.