Hur man vinner på slots

HUR MAN VINNER PÅ SLOTS

Slots är spel med odds baserat på matematik, precis som alla andra casinospel. Men få spelare förstår riktigt hur oddsen fungerar och att de kan göra något för att förbättra sina odds.

Här är lite grundläggande fakta:
•    Resultaten på slots är så slumpartade som människor kan programmera en dator att vara.
•    Oddsen för spelet är inställda så att huset kommer att ha fördel
•    Slots är inte strategispel, utom i sällsynta fall 


Syftet med detta kapitel är att introducera dig till hur odds för slots fungerar och vad det betyder för din chans att vinna.

Avskiljare

HUR HUSET FÅR SIN FÖRDEL PÅ SLOTS

Casinospel tjänar pengar till huset genom att betala mindre än de verkliga oddsen för att vinna spelet. Vid bordsspel kan detta vara relativt enkelt. Vid dubbelnollad roulette, t.ex. med nummer 1 till och med 36 plus 0 och 00, är de verkliga roulette oddsen för ett specifikt nummer 37-1, men huset betalar bara 35-1 till dem som vinner på enstaka nummer.

Möjliga utfall

HUR MÅNGA MÖJLIGA UTFALL?

Oddsen på slots fungerar på ett liknande sätt som i rouletteexemplet, förutom att det finns många fler möjligheter på slots. Det finns tusentals, och ibland miljoner av hjulkombinationer. Det är också ett öppet fält för speltillverkare att bestämma hur mycket varje vinstkombination betalar ut. Antalet vinnande kombinationer och utdelningar per vinnare samverkar för att fastställa oddsen i ett spel.

Det stora antalet möjligheter gör att den matematik som tillämpas för odds på slots är mer komplicerad än för bordsspel.

•    På de tidiga trehjulsslots med 10 symboler per hjul fanns det 1 000 möjliga kombinationer (10 x 10 x 10).
•    Om tomma avstånd mellan linjerna används som stopp ökar antalet kombinationer till 20x20x20, eller 8 000.
•    Med större hjul som har 20 symboler och 20 mellanrum, ökar kombinationerna till 40x40x40, eller 64 000.

Förändringen till virtuella hjul möjliggjorde för programmerare att göra hjul som uppför sig som om de hade obegränsat antal stopp. Med 100 stopp på vart och ett av hjulen blir det 1 miljon kombinationer. Trehjulsslots Megabucks som betalade ut världsrekordet i jackpott på mer än 39 miljoner dollar har runt 50 miljoner kombinationer. De flesta moderna videoslots har fem videohjul men speltillverkaren kan göra så många som han tycker han behöver. Med 100 symboler på vardera fem hjul blir det 10 miljarder kombinationer.

Avskiljare

EN FÖRENKLAD SLOTMASKIN

Förenklad slotmaskinFör att förstå hur slots betalar mindre än verkliga odds för att ge huset en fördel, låt oss visa ett exempel som är så förenklat som odds på slots kan vara, ett spel av den typ som användes under de första decennierna efter att Charles Fey uppfann slots med tre hjul 1895. En hypotetisk trehjulsslot med en 7:a, två barsymboler, tre körsbär och fyra vattenmeloner per hjul ger 1 000 möjliga kombinationer och ge 83,2 procent utdelning till spelare med denna utbetalningstabell.

Avskiljare

I VÅRT EXEMPELSPEL:

•    Vart och ett av de tre hjulen har 10 symboler. Varje hjul har en 7 – det är den högsta jackpottsymbolen.
•    Varje hjul har också två barsymboler, tre körsbär och fyra vattenmeloner.
•    Det finns 1 000 möjliga trehjulskombinationer – 10 symboler gånger 10 symboler gånger 10 symboler.
•    Endast en kombination – eller 1 x 1 x 1 – kommer att vara tre 7:or.
•    Åtta kombinationer kommer att vara tre barsymboler, 27 kommer att vara tre körsbär och 64 kommer att vara tre vattenmeloner.
•    900 av de 1 000 kombinationerna blandar olika symboler.

Om spelet betalade efter verkliga odds skulle utdelningarna ställas in så att 1 000 satsade mynt skulle ge 1 000 mynt i utdelning. Ett sätt att göra detta vore att ha utdelningar på 170 mynt på tre 7:or, 30 på tre barsymboler, 10 på tre körsbär och 5 på tre vattenmeloner. Men kasinot måste ha en fördel annars skulle det inte kunna betala räkningar och erbjuda spel. Så istället betalar man 160 på tre 7:or, 25 på tre barsymboler, 8 på tre körsbär och 4 på tre vattenmeloner. Multiplicerad med vinstfrekvensen betalar dessa ut totalt 832 mynt. Genom att betala mindre än spelets verkliga odds har maskinen en procentuell vinst på 83,2 procent, eller lite mindre än dagens 1-cent spel.

Avskiljare

DAGENS SLOTS

Odds på moderna slots eller videoslots fungerar ungefär på samma sätt, förutom att matematiken av flera anledningar är mer komplicerad:
•    Slumptalsgeneratorer arbetar utifrån mycket större nummeruppsättningar, som leder till exponentiellt större möjligheter.
•    Många fler än fyra hjulsymboler används.
•    De flesta moderna slots har fler vinstlinjer än den enda som visas i exemplet ovan.
•    Spelprogrammerare måste ta med effekten av bonusevenemang i beräkningarna.

EXEMPEL PÅ SLOTMASKINER OCH FÖRKLARINGAR

VinsttabellI klassiska WMS Gamings video slot Super Jackpot Party, finns det åtta hjulsymboler som bildar vinnande kombinationer, plus noisemakern och symbolerna med partymänniskor som annonserar ett bonusevenemang. Alla symbolerna måste tilldelas uppsättningar av slumpgenererade nummer, och utdelningsvärden tilldelade vinnare av triss, fyr- och femtal. Det gör beräkningarna mycket mer komplexa än i vårt exempelspel ovan.

Antalet vinstlinjer komplicerar också matematiken. Även om det bara är en jackpottsymbol på varje hjul betyder ett spel med 30 linjer att det finns 30 chanser att rada upp dessa symboler i en vinnande kombination, i stället för bara en. Så är det för varje möjlig kombination – programmerare måste ta med varje kombination 30 gånger i sina beräkningar.

När det gäller bonusevenemang, har nästa alla moderna slots händelser där det vanliga spelet avbryts och utan ytterligare insatser får du ett snurr med ett bonushjul, ett pick’em evenemang, free spins eller något annat extra. Utdelningar från bonusevenemang måste ingå i beräkningen av spelets totala vinst. 

Avskiljare

UTIFRÅN SETT

Vi kan inte se numren som genereras slumpvis och det är dessa nummer som faktiskt avgör om vi vinner. Men faktum är att det finns en hel lista med saker vi kan och inte kan se som är viktiga för vår chans att vinna.

•    Vi kan inte se spelets odds.
•    Vi kan inte avgöra om en maskin betalar mer än en annan.
•    Vi kan se utdelningstabellerna för en maskin och det ger oss en ledtråd om volatiliteten.
•    Vi kan se vilken sorts bonusar som erbjuds och det är också en ledtråd till volatiliteten.

Casinon tillkännager inte den procentuella vinsten för individuella spel och det finns ingen möjlighet för en spelare att beräkna oddsen eftersom alla detaljer om slumptalsgenererade nummer betraktas som egendom och avslöjas inte. Inte ens på olika maskiner med samma spel vet vi om vinsten är densamma. Speltillverkare gör flera versioner av samma spel tillgängliga för kasinooperatörer, och varje version har sin egen vinstprocentsats. Två maskiner kan se identiska ut men ha olika vinstprocentsatser.

Större jackpott


 En maskin som har en stor maxjackpott ger emellertid mindre tillbaka på småvinster än ett spel med ett mindre maxpris, vilket innebär att spelen med de stora jackpottarna vanligtvis är mer rörliga. Detta är inte alltid fallet – den stora jackpotten kan vara sällsynt nog för att spelet fortfarande ska ha en normal procentsats av lägre vinster, men det är en bra utgångspunkt.


Spel med free spin-bonusar är dessutom mer rörliga än spel med pick’em-bonusar. Rörligheten har betydelse när du väljer vad du vill få ut av ett spel. Är du den typ av spelare som vill maximera chanserna till en riktigt stor vinst och är villig att acceptera att snabba förluster som knaprar på spelkontot är en del av spelet? Då vill du ha ett högrörligt spel.

Vill du hellre ha ett spel som ger små vinster ofta och utökar din speltid, men sällan betalar ut stora vinster? Då vill du ha ett lågrörligt spel. Men oavsett om spelet du väljer har hög, låg rörlighet eller något mittemellan kan du vara säker på att huset har tagit en fördel genom utdelningar som är mindre än de verkliga oddsen för att vinna ditt spel.

Viktigt att tänka på
 
•    Casinon har en fördel på slots eftersom vinnare betalas mindre än de verkliga oddsen.
•    Odds på slots är matematiskt komplexa pga. antalet möjliga utfall och de olika vinsterna per vinnare.
•    Du kan inte titta på ett slotspel och avgöra oddsen. Faktum är att två spel som ser identiska ut kan ha olika odds.
•    Genom att titta på en maskin kan du få en vink om dess rörlighet och det kan hjälpa dig att välja spel.

Avskiljare

 

HUR SLOTS KAN VARA BÅDE PROGRAMMERADE OCH SLUMPMÄSSIGA

När ett casino köper en slot från en tillverkare kan det välja mellan flera olika riktade vinstprocentsatser. Tillverkaren kan göra samma spel tillgängligt i 87-, 89-, 91- and 93-procentsversioner, och det är upp till operatören att välja vilken som fungerar bäst i spelmixen och för sin konkurrenssituation.

Att spelen har riktade vinstprocentsatser i sin programmering leder till missuppfattningar hos spelare. Ett vanligt ämne i min epost under de senaste 20 åren har varit ”Hur kan spel vara både programmerade och slumpgenererade? Programmeringen måste hjälpa dem hålla reda på procenten.”

Det korta svaret är att slots är programmerade för en målprocentsats på samma sätt som bordsspel: Spelets odds är inställda så att de naturligt leder till en förväntad vinstprocentsats.

Avskiljare

EN TABELLANALOGI

TabellanalogiLåt oss använda roulette som ett exempel, eftersom matematiken här är okomplicerad.


•    Ett roulettehjul med dubbelnolla har 38 nummer – 0, 00 och 1 till 36.
•    Oddset för att ett specifikt nummer ska komma upp under ett snurr är 37-1.
•    Casinot betalar bara 35-1 för ett vinnande enstaka nummer.
•    Denna förtjänst på två procentenheter mellan 37-1 och 35-1 behålls av huset.
•    Dela denna differens med 38 möjligheter så får du 0,0526, för en 5,26-procentig fördel för huset.

På så sätt är roulette ”programmerat” att behålla 5,26 procent för husets räkning av tusentals insatser. Resultat kan vara slumpmässiga. Samma nummer kan komma upp tre, fyra eller fem gånger i rad. Men över tid kommer spelets odds att leda till procentfördelen.

 

SLOTMASKINERNAS HJUL

Hur skulle det bli om vi, stället för hjul med symboler och resultat genererade av en slumptalsgenerator, satte upp ett slotmaskinsliknande spel med slotliknande utbetalningar genom att använda serier av rouletteliknande hjul?


•    Låt oss säga att vi radade upp tre hjul av roulettetyp, vart och ett uppdelade i 100 segment.
•    Vi märker varje segment med en slotsymbol. Varje hjul får en 7:a, fem barsymboler, 10 körsbär och så vidare.
•    Vi låter en dealer snurra och släpper en kula på varje hjul.
•    Det totala antalet tre-hjulskombinationer är 100x100x100, eller 1 miljon.

Slotmaskinernas hjul
 
Det är samma antal möjliga kombinationer som du skulle få på en slots om slumptalsgeneratorn använde sig av satser om 100 nummer för varje hjul.

Därifrån är det enkelt att räkna ut antalet möjliga kombinationer som får kulan att landa på samma symbol på varje hjul. För 7:an, eftersom det bara finns en på varje hjul är det 1x1x1 – finns det bara en tre-7-kombination. För barsymboler är det 5x5x5, eller 125 av totalt en miljon kombinationer. För körsbär är det 10x10x10, eller 1 000 av kombinationen tre körsbär.

Observera att vi inte använder någon datorprogramvara nu. Vi använder fysisk utrustning men det ger oss likvärdiga ”programmerade” kombinationer och odds. Det är precis så odds fungerar på moderniserade datoriserade slots. De tvingar inte ett spel att betala en exakt procentsats, de låter bara spelets normala odds driva långsiktiga resultat till en förväntad procentsats, på samma sätt som bordsspel gör.

PROGRAMMERAD ELLER SLUMPGENERERANDE, VANLIGA FRÅGOR

Tanken att slots både är programmerade och slumpmässiga kan vara svår att förstå. Förvirring över programmeringen av slots har fyllt min e-postbrevlåda i åratal. Här är några av läsarnas vanligaste frågor.

A. ”Slumpmässiga resultat” är inte det samma som att säga ”likvärdiga resultat.” Ett spel måste inte programmeras så att en jackpottsymbol dyker upp lika ofta som en tom yta, eller en bonussymbol lika ofta som ett körsbär.

Oddsen för spelet är satta så att tomma utrymmen kommer att dyka upp oftare än vinstsymboler och små vinster dyker upp oftare än stora vinster. På trehjulsslots kommer det att leda till fler förlustsnurr än vinstsnurr och på femhjulsspel leder det till fler ”vinster” på belopp lägre än din insats, än stora vinster. Programmerare sätter oddsen för spelet och låter sedan slumpen ha sin gång.

A. Sviter är en normal del av spelets sannolikhet. Låt oss ta ett trehjulsspel med en 12 % vinstfrekvens -- vilket innebär en vinst på i snitt en gång på 8,333 snurr. På ditt första snurr finns det en 88 % chans att det blir en förlust. Det är 77 % chans att du förlorar två gånger i rad, 68 % chans att du förlorar tre gånger i rad osv.

Efter 20 gånger i rad finns det fortfarande 7,8 % chans att varje snurr blir en förlust. Det ligger helt inom normal sannolikhet. Vem som helst som spelar på en maskin med en 12 % vinstfrekvens under en lång tid kommer att ha perioder med 20 eller fler förluster.

A. Dina val gör skillnad på pick’em bonusevenemang, men inte på ett sätt du kan förutse eller styra. Programmeraren vet att över en mycket lång tid kommer bonusen t.o.m. att leda till en måttlig vinst.

Låt oss tänka oss en enkel bonushändelse på en slot där du väljer en av tre symboler för att visa en bonusutdelning. Om du klickar på en symbol får du 25 poäng, om du klickar på en annan får du 50 och om du klickar på en tredje får du 75. Du vet inte bakom vilken symbol som en belöning gömmer sig så dina resultat är slumpmässiga. Men över en lång tid kommer du att få varje belöning ungefär var tredje gång vilket ger i genomsnitt 50 poäng.

Programmeraren kan bygga in en sådan måttlighet i beräkningar för vinstprocentsatsen. Du har ett slumpmässigt resultat som bidrar till odds som driver vinsterna in i långsiktigt måttlighet – på samma sätt som på den hjulsnurrande delen av slotspelet och på samma sätt som bordsspel fungerar.

Viktigt att tänka på

    Slots har riktade vinstprocentsatser inbyggda i sin programmering, men resultaten är slumpbaserade.

•    Programmerade procentsatser på slots fungerar på samma sätt som procentsatser på borden – oddsen för spelet leder till förväntade vinster.

•    Slumpmässiga resultat är inte detsamma som likvärdiga resultat. Odds är fastställs så att stora vinster dyker upp mer sällan än andra kombinationer.

Ques 2

SLOTS SOM DU KAN VINNA ÖVER

Med några få sällsynta undantag är slots av Las Vegas-typ med slumptalsgeneratorer inte konstruerade för att ge prov på skicklighet. Det finns ingen strategi som kan vinna över husets fördel.


På lång sikt går det inte att vinna över spelet. Det kan komma en förändring eftersom både traditionella kasinon och onlineoperatörer försöker att nå milleniumgenerationen. Staten Nevada legaliserade fullt skiclighetssbaserade elektroniska spel 2015 och man tror att vissa spel kommer att nå kasinogolven 2016. På vissa internationella marknader är kunskap redan en del av mixen. Japanska pachinkosalonger erbjuder spel vid namn pachisuro, en blandning av slot och traditionell pachinko där spelskicklighet kan förbättra ditt resultat. Men ändå, Las Vegas är trendsättaren i slotutvecklingen och deras slumpgeneratorstyrda slots är konstruerade så att huset kan räkna med att ha sin fördel. Trots det står ett antal spel att finna på kasinon som det går att gå med vinst på.

Avskiljare

BANKFÖRDA BONUSAR

Under mitten till senare delen av 90-talet fanns det en hel del spel där man kunde samla mynt eller symboler på en videoskärm tills man nådde en utlösningspunkt för en bonus. Kunniga spelare kunde leta efter slots som redan hade kommit halvvägs mot en fri bonus, och endast spela när tillräckligt mycket av utlösningsfaktorerna redan var uppfyllda för att ge spelaren en fördel. Sådana spel är sällsynta idag.

I ett kasino med äldre utrustning kan du fortfarande råka på sådana spel ibland.

Så här fungerade de:

Piggy Bankin

Piggy Bankin:

Den här WMS Gaming trehjulssloten var trendsättaren för bankförda bonusar. Piggy Bankin’ hade en Dotmation-skärm i den översta boxen, ovanför de mekaniska hjulen. Varje gång hjulen visade tre tomma ytor lades det på ett mynt i en spargris animerade som orangea punkter. När Break the Bank-symbolen landade i vinstlinjen, slog en animerad hammare sönder banken och spelaren samlade ihop det visade beloppet. Det upptäcktes snart att om du bara spelade tillräckligt med mynt i banken hade du en fördel.

Kapplöpande 7:or
 

Kapplöpande 7:or

Innan man satsade på videor, hade IGT sina ”Vision Series” med en LCD-skärm i färg i den översta boxen. Kapplöpande 7:or visade röda, vita och blå 7:or på en löparbana Varje gång en motsvarande 7:a landade på vinstlinjen i huvudspelet, flyttade sig 7:an med den färgen en bit närmre mållinjen. För att få en fördel, letade man efter en skärm med 7:or som redan var nära mållinjen och en bonusutdelning.

Fort Knox
 

Fort Knox och Buccaneer Gold:

Silicon Gaming, som inte längre finns på marknaden, erbjöd flera spel med bankförda bonusar.

Om fem nummer i en 10-siffrig kod redan var löst genom snurr på hjulet, hade du en fördel på Fort Knox. Så snart hela koden hade blivit löst, öppnades valvet för din bonus. I Buccaneer Gold, var målet att hämta fem dolkar som var instuckna i skeppets reling. Om det redan fanns tre eller fyra dolkar när du startade hade du en fördel.


S&H Gröna frimärken:

Det här var Bally Technologies ingång in i sektorn bankförda bonusar. Under spelets gång skulle du samla gröna frimärken när de landade på videohjulen. Om du fyllde en bok med 1 200 frimärken aktiverades en slotbonushändelse. Grejen var att hålla utkik efter maskiner som redan hade 600 frimärken eller mer i boken. På den nivån hade spelaren en fördel. På kasinon med all ny utrustning hittar du inte dessa spel. På kasinon med äldre utrustning möjligtvis. Mer viktigt än de specifika spelen är att du förstår att om du någonsin ser en sådan inbyggd bonus eller ett bankfört spel som startar nära slutet, så förbättrar det dina odds.

Avskiljare

JAKTEN PÅ JACKPOTTARNA

Ett antal spelare har under åren berättat för mig att de vunnit på slots genom att leta upp jackpottar som var större än vanliga progressiva jackpottar. Det är en metod som fungerar bättre på video poker där husets fördel i grundspelet är mindre än på slots. Slots vinstprocentsatser är så låga att även det som ser ut att vara en ovanligt stor jackpott eventuellt inte är tillräckligt stor för att kompensera för hela husets fördel. Fast, om du alltid väntar med att spela tills jackpotten har en viss storlek, kommer du att spela ett spel med en lägre husfördel än om du spelade för mindre belopp.

Jakten på jackpottar
 
Här är metoden som en jackpottjagande spelare berättade för mig:


•    Hon startar genom att göra dagliga rundor och kartlägga jackpottbelopp på olika maskiner.
•    Från de maskiner hon spårar upp noterar hon vinstbeloppet när någon vinner en jackpott.
•    Genom att läsa mycket får hon en uppfattning om hur genomsnittligt stor jackpotten kommer att vara när den utlöses.
•    Sedan spelar hon bara när jackpotten uppnår detta snitt. Till exempel om jackpotten börjar byggas från en 1 000 $ bas och hennes diagram över ett dussintal jackpottar eller fler visar att den når ett genomsnitt på ungefär 2 500 $, börjar hon spela spelet när jackpotten är 2 500 $ eller mer.

Avskiljare

VARNING ALLA JACKPOTTJÄGARE 

Om du ändå funderar på att spela sådana spel, skadar det inte och ger en viss vinst om du fördröjer ditt spelande tills jackpotten överskrider ett visst belopp. Vinster är emellertid inte garanterade.


•    Vetskapen om hur stor jackpotten är i genomsnitt ger dig ingen information om den kritiska lönsamhetspunkten.
•    Det finns ingen garanti för att det blir du som får jackpott.
•    Att vänta ut jackpotten tills den är en viss storlek ökar inte dina chanser att vinna jackpotten.


Låt oss utveckla detta en smula. Föreställ dig ett spel där jackpotten vanligtvis slår till vid 2 500 $. Utan att du vet om det måste denna jackpott bli 5 000 $ innan spelets vinst uppnår 100 procent. Det betyder att även om du inte börjar spela förrän jackpotten 2 500 $ eller mer, spelar du fortfarande ett spel där huset har en fördel. Väntandet säkerställer visserligen, när du väl får jackpott, att den genomsnittliga utdelningen blir högre än om du hade börjat på grundnivå.

Så om du är på jakt efter jackpottar, lycka till, men var medveten om att det både finns fallgropar och stora belöningar.

Avskiljare

SKICKLIGHETSBASERADE BONUSHÄNDELSER

Kapitel 5, BONUSHÄNDELSER, tar upp skicklighetsbaserade händelser mer ingående. För tillfället räcker det med att förstå att även om helt skicklighetsbaserat spelande ännu inte har lanserats i Nevada, så finns det faktiskt skicklighetsbaserade bonusar. Bland dem som marknadsförts de senaste åren har vi IGT:s Centipede, där du spelar en version av det gamla arkadspelet i dnt bonushändelse och GTECH:s Zuma, baserat på det populära onlinespelet.

Även om dina kunskaper gör skillnad i dessa spel är det inte slots som du kan vinna över. Även om du är en Centipede-mästare har huset fortfarande fördel. Med en viss variation beroende på jurisdiktion, kan max. 4 procent av ett spels totala utdelning bero på skicklighet, och husets fördel är hög nog att även om du utnyttjar dessa 4 procent kommer de inte att ta dig in på det lönsamma territoriet.

Viktigt att tänka på

•    Då slots inte är strategidrivna är de flesta omöjliga att vinna över i det långa loppet.
•    Bankförda bonusspel erbjuder ett tillfälle att få en fördel, om du kan se att du redan kommit en bit mot att utlösa en bonus.
•    Det kan finnas en möjlighet i spel med progressiva jackpottar, men det finns ingen säkerhet.
•    Din skicklighet har betydelse i skicklighetsbaserade bonusar, men expertisen ger dig ingen fördel mot spelen.

Avskiljare

TESTA DIG SJÄLV

1.    Sant eller falskt: Huset får en fördel över slots genom att blockera vinnande kombinationer.
2.    Hur många trehjulskombinationer finns det på en mekanisk slots med tre hjul och 10 symboler på varje hjul?
3.    Hur många hjulkombinationer är möjliga på moderna videoslots med videohjul eller virtuella hjul?
A. 1 miljon | B. 10 miljoner | C. Så många som speltillverkaren behöver.
4.    Har maskiner som ser identiska ut alltid samma vinstprocentsats?
5.    Sant eller falskt: Slots vinstprocentsatser är ”programmerade” men bara på så sätt att oddsen för spelet är inställda för att leda till en önskad vinstprocentsats.
6.    Betyder slumpbaserat att alla symboler måste dyka upp under en lika stor andel snurr?
7.    Gäckar långa vinst- eller förlustsviter spelens odds?
8.    Finns det, på de flesta slots, en möjlighet att vinna över husets fördel och få en konsekvent lönsamhet?
9.    Vad är ”bankförd bonus”?                                                                                                                                                                         10.    Ökar det dina chanser att vinna jackpotten om du väntar tills en progressiv jackpott uppnår en viss storlek?                                          

 

Svar

1.    Falskt. Huset får en fördel på slots genom att betala mindre än verkliga odds för att vinna.
2.    På en mekanisk slot med tre hjul och 10 symboler på varje hjul, har man 1 000 möjliga kombinationer.
3.    C. Videoslots kan programmeras med ett obegränsat antal nummer på ett virtuellt hjul eller videohjul, så det kan finnas precis så många hjulkombinationer som speltillverkaren behöver.
4.    Nej, maskiner som ser identiska ut har inte alltid samma vinstprocentsats. Du kan inte bedöma ett spels odds genom att titta på utsidan.
5.    Sant. Slots vinstprocentsatser är ”programmerade” men bara på så sätt att oddsen för spelet är inställda att leda till en önskad vinstprocentsats.
6.    Nej. Resultat kan vara slumpmässiga under tiden oddsen räknas ut så vissa symboler förekommer oftare än andra.
7.    Nej. Långa vinst- eller förlustsviter är en del av normal sannolikhet.
8.    Nej. De flesta slots erbjuder inte någon möjlighet att vinna över husets fördel och bli konsekvent lönsam.
9.    En bankförd bonus är en händelse då du samlar bilder av mynt eller symboler tills du har tillräckligt för att utlösa en bonushändelse.
10.    Nej, att vänta tills en progressiv jackpott uppnått en viss storlek ökar inte dina chanser att vinna jackpotten, men det ökar din genomsnittliga utdelning när du vinner jackpotten.

By
John Grochowski