Nda sedan slots uppfanns har det funnits oärliga spelare som har försökt vinna på dem med hjälp av olagliga metoder. Fusk på slots blev ett hett ämne 2017 när det visade sig att en grupp ryska programmerare tog en avancerad teknisk genväg till orättmätiga rikedomar. Spelare har dock länge använt sig av betydligt mindre sofistikerade metoder för att fuska. Bland annat har de lyckats komma åt vinsterna genom att fästa ett mynt i ett snöre och dra upp det igen efter det att mekanismen i myntinkastet utlösts.

De metoder som beskrivs i den här artikeln har använts på fysiska casinon. För att kunna fuska på online slots krävs insiderinformation om hur slumptalsgeneratorn är programmerad. Fuskarna skulle behöva knäcka algoritmen för att kunna förutsäga när de vinnande talen genereras.

Alla metoder för att fuska på slots som tas upp nedan är strängt olagliga. Flertalet av dem fungerar inte längre eftersom tillverkarna har utvecklat speciella maskiner och verktyg för att förhindra dem. Rättsväsendet i USA tar mycket allvarligt på spelfusk och de som åker fast riskerar fängelsestraff.

Vi börjar med tekniskt okomplicerade metoder och arbetar oss successivt fram till de ryska programmerarnas idé. Allt jag kan säga innan vi går vidare är: pröva inte de här metoderna!

METODER FÖR ATT FUSKA PÅ SLOTS

METOD 1: MYNT I ETT SNÖRE

Det kan inte bli mindre sofistikerat än så här. Fuskarna fäste helt enkelt ett mynt i ett snöre och släppte ner myntet i inkastet. När myntet hade utlöst automatens räkneverk och insatsen registrats, drog de upp myntet så att det kunde användas på nytt.

I boken ”Slot Machine Mania” från 1988 beskriver författarna Dwight och Louise Crevelt hur en videopokerautomat som de spelade på plötsligt låste sig. När en tekniker reparerade automaten, hittade han en ett mynt med ett litet hål uppborrat i det och en nylonlina dragen genom hålet.

Det har visat sig att föregående spelare hade använt sig av tricket med ett mynt i ett snöre och gett sig av när spelautomaten svalde myntet.

Den här metoden liksom flera av de andra nedan gick ut på att insatsen och vinsterna betalades ut i mynt. Det innebär att dessa metoder nu är föråldrade. Moderna spelautomater saknar nämligen myntinkast.

Myntspelet har dock inte försvunnit helt. De äldre automaterna finns fortfarande kvar på vissa casinon.

METOD 2: POLLETTER OCH UTLÄNDSKA MYNT

slot-machine-cheats-slug-foreign-coin

På 1980-talet sålde en järnvarutillverkare i Nevada skruvbrickor som råkade vara av samma vikt och storlek som amerikanska mynt. Fuskarna utnyttjade detta till fullo och man hittade dessa låtsasmynt i slots över hela delstaten.

Utländska mynt har ibland också använts för att kunna spela på slots till en lägre kostnad. De mexikanska enpesomynt som infördes 1985 var inte värda mer än ungefär 0,5 amerikanska cent, men gick lika bra att använda som de 25-centare som vissa slots i USA var tänkta att matas med.

Andra utländska mynt har också har visat sig fungera istället för de tilltänkta satsningsmynten. Om det fanns en möjlighet att satsa och vinna storkovan genom att använda billiga polletter eller värdelösa utländska mynt drog fuskarna fördelav detta på slots.

På moderna spelautomater som fungerar utan mynt går motsvarande fuskmetod ut på att använda förfalskade sedlar. Casinon är väl medvetna om denna möjlighet till fusk och samarbetar löpande med tillverkare av sedeldetektorer som läser av sedlarna för att kontrollera att de inte är förfalskade innan krediten plingar upp på automatens mätare.

METOD 3: SKEDAR

Innan man började använda mynttråg för utbetalning från ett myntmagasin hade slots myntrör där mynten låg staplade för utbetalning av vinster.

Under rören satt en glidplatta som öppnades och stängdes så att mynten trillade ner för utbetalning av vinster. Fuskarna använde sig av ett skedformat verktyg för att hålla plattan öppen så att alla mynt i röret, istället för enbart det antal som vinsten bestod av, trillade ner i koppen.

METOD 4: NYPA TILL SÄCKEN

slot-machine-cheats-holding-the-bag

Den här metoden användes inte av spelare, utan av casinoanställda som på ett olagligt sätt försökte ordna en extra hacka (slots tips). Det gjorde de tills de åkte fast, avskedades och greps av polisen.

Myntbaserade maskiner behövde fyllas på. För påfyllningen av tråget användes stora säckar som innehöll hundratals mynt.

När säcken tömdes i tråget, knep tjuven åt ena hörnet på säcken som innehöll ett par mynt. I det fyllda tråget fattades då ett par mynt, medan den anställde var ett par mynt rikare.

Ett par mynt låter naturligtvis som ingenting, men eftersom denna påfyllningsprocedur upprepades dussintals gånger per dag var det en frestelse som ett fåtal oärliga anställda inte kunde motstå.

METOD 5: MAGNETFÄLT

slot-machine-cheats-magnetic-field

Dagens slots är skyddade mot extern påverkan med hjälp av magneter, men på 1960- och 1970-talet var de sårbara.

På vissa spelautomater kunde en stark magnet placerad på utsidan få hjulen inuti att rotera fritt istället för att stanna när det var tänkt. När en symbolkombination som gav vinst kom upp, togs magneten bort så att hjulen stannade och fuskaren kunde ta hem motsvarande utbetalning.

Idag är slots inte bara skyddade rent fysiskt mot yttre påverkan. Metoden som styr vinstutbetalningarna för slots har också ändrats. Det är inte längre de symboler som kommer upp hjulen som gäller, utan data från slumptalsgeneratorn som bestämmer spelresultatet.

Kommer det upp en jackpottkombination på hjulen utan att det sker någon utbetalning, kan du be en casinoanställd att kontrollera spelautomaten. Han/hon går då in och kontrollerar slumptalsgeneratorn (RNG). Om den inte visar någon jackpottkombination har casinot sin fulla rätt att vägra betala ut jackpotten.

METOD 6: INUTI SLOTS

På 1990-talet greps ett antal personer i Nevada efter ett försök att fuska på slots Big Bertha – en hög och bred spelautomat som ofta är tre-fyra gånger större än en vanlig slot. Den hittar man ibland på större casinon som använder den som ett extra sätt att dra uppmärksamheten till slots.

En folksamling ställde sig runt automaten för att dölja vad som pågick. De öppnade luckan i automaten en aning, en kvinna klev in i den och ställde om hjulen till en position så att slots gav vinst. Därefter klev hon ut igen och luckan stängdes.

För förbipasserande såg allt helt normalt ut, men säkerhetsvakterna upptäckte fuskarna och tog dem.

METOD 7: APHANDEN

Ett av flera fuskverktyg som utvecklats av Tommy Glenn Carmichael var den så kallade aphanden. Med hjälp av denna uppfinning kunde fuskaren utlösa utbetalningsmekanismen i slots så att de kunde samla upp myntvinsterna utan insatser.

Carmichael var ökänd för sitt ständiga sökande efter metoder för att fuska på slots. Det sysslade han med i närmare 40 år innan han till slut sattes i fängelse. Myndigheterna beslagtog två bostäder från honom. Det innebar slutet för hans brottsliga bana. Istället började han arbeta med att förhindra fusk på casinon och hjälpte myndigheten Nevada Gaming Commission med att utveckla ”The Protector”, ett verktyg som blockerar fuskanordningar som sätts eller förs in i spelautomater.

Aphanden var tillverkad av en gitarrsträng som satts fast i en metallstav och fördes in genom en ventilationsöppning för att ställa om en mikrobrytare så att den utlöste slotens vinstutbetalningsmekanism.

METOD 8: LJUSSTAVEN

Ljusstaven var en annan av Tommy Carmichaels uppfinningar. Denna stav kom till efter att tillverkarna av slots började använda slumptalsgeneratorer i sina icke-mekaniska slots.

Istället för att slå om en fysisk brytare var syftet med ljusstaven att ställa om en elektronisk givare. Det var fortfarande nödvändigt att föra in verktyget genom utbetalningsrännan, men väl inne i spelautomaten skickade staven en ljussignal till givaren för att inleda en utbetalning.

Innan Carmichael uppfann både aphanden och ljusstaven hade han tagit fram ett annat verktyg med en böjd metallstav i ena änden och en lång ståltråd i den andra. Fuskarna förde upp ståltrådsänden genom myntrännan och använde sedan den böjda metallstaven för att sätta igen myntinkastet. Tillsammans utlöste detta utbetalningsmekanismen.

Detta verktyg hade sin verkliga storhetstid fram till tidigt 1980-tal när casinon började utveckla skyddsmekanismer, vilka i sin tur fick Carmichael att uppfinna aphanden och ljusstaven.

METOD 9: BOCKEN SOM TRÄDGÅRDSMÄSTARE

Spelmyndigheten Nevada Gaming Commission anlitade ingenjören Ronald Dale Harris och gav honom en uppgift att skapa ett övervaknings- och granskningssystem för elektroniska spelautomater.

Genom sitt arbete fick Harris tillgång till källkoden för vissa slots och utnyttjade denna kunskap för egen vinning. Han greps i New Jersey 1995 för att ha använt insiderinformation om mjukvaran som är grundläggande för slots. Denna information gjorde det möjligt för honom att vinna 100 000 $ på videokeno.

METOD 10: ATT KNÄCKA SLUMPTALSGENERATORN (RNG)

Vi använder oss av begreppet ”slumptalsgenerator”, men i själva verket använder sig nästan alla spelautomater, såväl fysiska som videoslots, av en så kallad pseudoslumptalsgenerator.

De använder en unik algoritm för att beräkna talen som slumpas fram på ett visst sätt. Resultat är så nära slumpmässigt att de förväntade resultaten håller streck med hänsyn till spelets odds och det förekommer inte något mönster som kan identifieras utifrån.

I det ryska bedrägeriet med slots hade fuskarna insiderinformation som de kunde arbeta med. Det pågick fram tills 2017 när polisen grep förövarna i USA. Det hela hade börjat med att Ryssland förbjöd casinospel 2009. Då såldes tusentals spelautomater på öppna markanden.

En grupp i St Petersburg fick på så sätt tag i ett antal Aristocrat Mark VI-slots som de demonterade och baklängeskonstruerade slumptalsgeneratorerna på för att knäcka algoritmen.

Därefter gjorde de så att medhjälpare gick in på casinon som fortfarande hade dessa gamla spelautomater och använde sina mobiltelefoner för att filma när de spelade på dem och överföra dessa videoklipp till de medlemmar av gruppen som satt kvar i Sankt Petersburg. När teamet i Sankt Peterburg hade tillräckligt mycket information – normalt räckte att filma ett drygt tjugotal omgångar – använde de algoritmen för att räkna ut när en storvinst var på gång.

Teamet skickade då ett meddelande till medhjälparen på casinot om att börja spela. När telefonen vibrerade tryckte spelaren på knappen på slots. Meddelandena skickades ut enligt ett tidsschema där man tagit hänsyn till att det dröjde ungefär en kvarts sekund för spelaren att trycka på knappen efter det att mobilen vibrerat.

Fyra personer som utförde bedrägeriet på casinon i Missouri och Illinois greps och häktades misstänkta för bedrägeri.

Tillverkare av spelautomater är extremt säkerhetsmedvetna i utformningen av sina spel, men i avsaknad av fullständig slumpmässighet kan det vara svårt att stoppa en grupp av skickliga programmerare som har tillgång till slot.

About the Author
By

I nästan 25 år har John Grochowski varit en av de mest produktiva spelskribenterna i USA. Han har rankats nia på topplistan över 11 bästa experterna på spelsajter av sajten GamblingSites.com. Hans Video Poker Answer Book rankades åtta bland de bästa spelböckerna genom tiderna.