En av de mest intressanta aspekterna av denna konferens var en tävling mellan bordsspelen för bästa spel. Varje deltagare i konferensen fick möjlighet att rösta på spelen. För att vara berättigad att rösta var deltagaren tvungen att spela varje spel. Detta spel är certifierat: efter att ett spel spelats, stämplade säljaren ett kort. Endast en deltagare med fullt kort kunde rösta.

Här är ett exempel på stämpelkort.

Att vinna denna tävling har betydande positiva konsekvenser för spelet. Bortsett från erkännandet och ett litet kontantpris, kom vinsten med garantin för en test av spelet i sju kasinon i en mängd olika jurisdiktioner.

Nästan varje spelutvecklare tror att han har det bästa spelet. Det är tufft att förlora den här tävlingen och upprördhet är vanligt. Men spelutveckling är en brutal verksamhet. Kostnaderna är utomordentligt höga och chanserna till framgång är mikroskopiska. Antalet nya spel och sidospel som har nått kommersiell framgång under de senaste 5 åren kan räknas på en hand.

Det borde inte komma som någon överraskning då att vinnaren kom från det största företaget som har en monter, Galaxy Gaming. Detta företag handlas på börsen under OTC: GLXZ och har i sin portfölj sådana superstjärnor som Lucky Ladies och 21+3. Färdigheterna som utvecklas genom att titta på många spel leder till att man har en mer raffinerad instinkt för spel med allmän attraktion. Deras vinnande spel var "High Card Flush" (HCF).

Reglerna är ganska lätta att förstå. De använder den välbekanta Ante/Play-strukturen.

It should come as little surprise then that the winner came from the largest company to have a booth, Galaxy Gaming. This company is traded publicly under OTC: GLXZ and has in its portfolio such superstars as Lucky Ladies and 21+3. The skills developed by looking at a lot of games leads to having a more refined instinct for games with public appeal. Their winning game was “High Card Flush” (HCF).

The rules are fairly easy to understand. They use the familiar Ante/Play structure.

  1. Spelaren gör en "Ante"-satsning.

  2. Spelaren och dealern får sju kort med framsidan nedåt.

  3. Spelaren gör den högst rankade flushen från sina sju kort. För att rangordna flush används följande två kriterier. flush rankas först efter antalet kort som används i flushen. Ju fler kort, desto högre rankning. Flush med samma antal kort rankas efter deras högsta kort.

  4. Spelaren kan sedan lägga sig och överlämna sin Ante eller kan göra en Play-satsning för att tävla mot dealern.

  5. Spelets insatsbelopp beror på antalet kort i spelarens färg. 1x med två-, tre- eller fyrakortsfärg. 2x med femkortsfärg. 3x med en färg med sex kort.

  6. Dealern vänder sedan över sina kort och gör sin bästa färg. Dealern behöver minst en nio-hög färg med tre kort eller bättre för att kvalificera sig.

  7. Om dealern inte kvalificerar sig vinner Ante-satsningen jämna pengar och Play-insatsen pushar.

  8. Om dealern kvalificerar sig tävlar spelaren och dealern. Om spelaren vinner, betalas hans Ante och Play-insatser med jämna pengar. Om spelaren förlorar, förlorar han sina Ante och Play-insatser. Om spelaren och dealern pushar, så pushas Ante och Play-satsningarna.

En mycket bra uppskattning av den grundläggande strategin är att göra en Play-satsning med en T-8-6 färg eller högre. I det här fallet är husets fördel cirka 2,71 %.

Jag håller med om att HCF var det bästa spelet på konferensen. Jag kan dock inte säga att HCF är bättre än så många andra spel på marknaden och kan inte direkt se varför det skulle slå igenom som ett specialspel.

För syftet med den här bloggen är frågan om HCF har några fördelar med spelsårbarheter. Svaret är "ja", men ingen är seriös. Här är mina tankar:

Korträkning. HCF delas ut från en enda kortlek. En runda delas mellan shuffles. Därför är detta spel inte sårbart för korträkning.

Hålkortsspel. Att blotta ett hålkort kan visa sig vara en vanlig företeelse. Men precis som Pai Gow Poker är det inte mycket extra information att se ett kort av sju. Den bästa informationen kan vara att se ett överkort i en annan färg, samtidigt som det inte finns några kort i den färgen i spelarens hand. Detta skulle höja spelarens minsta spelhand. Alternativt kan det vara bra information att se ett lågt kort i samma färg som spelarens färg. Detta skulle uppmuntra spelaren att spela en svagare hand. Min åsikt är att HCF inte är sårbart för hålkort om inte dealern avslöjar flera kort.

Maskopi. Att se andra spelares händer kan vara stark information. Med många överkort i din grannes händer är det mindre troligt att dealern vinner med högt kort när spelaren har en borderlinehand. Detta kommer att trycka ner Play-handen. På samma sätt, om det finns få överkort, går borderlinhanden upp. Min åsikt är att vid ett fullt bord kan det finnas en meningsfull spelarfördel genom maskopi. Jag uppmuntrar Galaxy att låta spelarna hålla sina kort dolda när de fattar sina spelbeslut.

Kantsortering. Denna metod för fördelsspel kräver att korten sorteras i två separata delmängder som ger betydande extra information. Visst, sortering i {C}, {D,H,S} kommer att berätta för spelaren när dealern har en färgklöver. På samma sätt är sortering i {C,S} (svart) och {D,H} (röd) stark. Om en automatisk shuffler används, bör korten vändas innan de placeras i shufflern. Om korten blandas för hand krävs en turn någonstans i mitten av proceduren.

Övrigt. Om spelet är handdelat kan kunskapen om första kort vara stark. Om spelaren vid första basen ser att hans första kort kommer att vara ett ess eller kung, är det mer sannolikt att han får en kraftfull färg och bör göra en stor satsning. Om spelaren ser att hans första kort kommer att vara lågt, då bör han satsa bordets minimum eller "Wong out".

Jag önskar Galaxy Gaming lycka till med detta spel. De har funnits länge och vet vad de gör. Men de vet också att ett spel som ser ut som en vinnare vanligtvis inte går någonstans

Eliot Jacobson blev fil.dr i matematik vid University of Arizona 1983. Eliot var professor i både matematik och datavetenskap innan han gick i pension 2009.