Hur Spelar Man Crap

HUR SPELAR MAN CRAPS?

DE GRUNDLÄGGANDE REGLERNA FÖR ATT SPELA CRAPS


1.    Craps har dussintals insatsmöjligheter tillgängliga, men spelet är strukturerat kring passlinjen.
2.    Spelarna satsar genom att placera marker på passlinjen på craps-layouten. Några andra insatser kräver att återförsäljaren flyttar sina marker.
3.    Pass-sekvensen börjar med en comeout-roll och kastaren rullar tärningarna.
4.    Pass-satsare vinner om speln är 7 eller 11 och förlorar om det är 2, 3 eller 12. Alla andra nummer blir poängen.
5.    Om kastaren rullar ett poängtal på comeout, fortsätter denne att rulla tills denne får samma nummer igen för att vinna en jämna pengar, eller får en 7 för att förlora.
6.    Om kastaren tar sina poäng fortsätter han att rulla med en ny comeout. Om han inte gör det, får han en sjua och tärningarna roterar till en ny skytt

Craps kan vara lika enkelt som att satsa på ett nummer där man antingen vinner eller förlorar på varje spel, eller så komplicerat som att satsa, vänta tills kastaren rullar ett mål, eller "poäng"-nummer, och hoppas kastaren fortsätter att få samma nummer igen. Det förfarandet kan fortsätta för ett antal kast.

Låt oss börja med en craps-layout och förklara de tillgängliga layouterna.

Craps-Table-Layout

bästa baccarat strategi


Varje område i Craps layouten innebär en annan insats. Om dina marker är på passlinjen gör du ett passningsspel, vilket är en satsning med flera rullar. Om dina marker finns i rutan som visar bilder av tärningar som visar en 6 och en 5, gör du enstaka insats på 11. När du spelar online craps kan du göra vilka insatser som helst genom att klicka på layouten på skärmen. Det är annorlunda i live casino spel. Där kan du satsa på pass, inte passa, kom, kom inte, och fältet genom att lägga dina egna marker på layouten. För andra spel lägger du dina marker direkt framför dig på layouten och berättar dealern vad du vill ha. Om du vill satsa $ 5 på plats 4 satsar du $ 5 i marker framför dig, berättar dealern, $ 5 plats på 4, och dealern skulle sedan flytta sina marker till 4-rutan.

Låt oss titta på vanliga tillgängliga insatser och bryta ner det i multi-rullningar och singel-rullningars spel. Du kan ha mer än en insats på en gång - de flesta Craps spelare har faktiskt flera satsningar som arbetar samtidigt. Inte alla möjliga insatser finns listade, men husets fördelar för satsningar som lagda spel på insats 7 för att komma före ett platsnummer - och hornspel är listade i diagrammet i sista kapitlet.

seperator
 

HUR DU SPELAR MULTI-RULL SATSNINGAR

PASS

Husets fördel: 1.41%

Vinnande insatser betalas ut i jämna pengar, men när icke-craps spelare säger att spelet förvirrar dem är det vanligtvis vad de har problem med att följa. Det tar vanligtvis mer än en spel att avgöra, och medan 7 börjar bli en bra spel för spelare blir det ett förlorande nummer.

Craps-Pass-Line
Men egentligen är det inte så komplicerat. Kasinon har inte som avsikt att göra reglerna avskräckande så att dom jagar bort möjliga spelare från borden. Om vi inte spelar så kan dom inte tjäna pengar.

Passlinjens sekvensen börjar med en "kommande spel". Du kan se om nästa spel är en comeout genom att placera en skiva på bordet. Om skivan är mot ett hörn av layouten och vänds så är den främre sidan svart med ordet "av" då nästa rullning är en comeout. Om skivan är i en numrerad ruta och har en vit sida som säger uppåt, är pass-sekvensen redan igång och nästa spel är inte en comeout.

På comeout, om kastaren rullar en 7 eller 11, vinner passinsatser. Om kastaren rullar 2, 3 eller 12, förlorar passinsatser. Om kastaren rullar 4, 5, 6, 8, 9 eller 10 blir detta nummer punkten och spelet ändras. Nu måste kastaren rulla det numret igen innan man rullar en 7.

Inga andra rullar spelar någon roll när man bestämmer passinsats. Om poängen är 6 och nästkommande rullar är 4, 8, 3, 11, 5, 12, förblir passningsinsatsen i aktion. Satsningen bestäms inte förrän kastaren rullar punkten igen, eller rullar en 7.

KOM

Husets fördel: 1.41%

Craps-Come-Layout

Kom är samma satsning som pass, förutom att du gör det när det redan finns en poäng för de som satsar. Om nästa spel är en comeout är insatsen du vill ha pass. Om det redan finns en poäng så kan du satsa och nästa spel behandlas som en sekvensstartare för din kommande satsning.

Låt oss säga att på comeout rullar kastaren en 6, och det blir poängen. Innan nästa spel satsar du på kom. Därefter om kastaren rullar en 7 eller 11, vinner din kom insats, om han rullar 2, 3 eller 12, kommer kom insatsen vara förlorande och något annat nummer blir en poäng för din insats.

Observera att samma 7 som vinner på din kom insats kan förlora på passlinjen, och en 2, 3 eller 12 som förlorar kommer inte att påverka passet. Anta att 6 är etablerad som en poäng på craps och du följer med en kom insats. Om nästa spel är 7 vinner du på kom men förlorar på pass. Om det är 11, vinner du på kom och din passinsats fortsätter att fungera, och om det är 2, 3 eller 12 förlorar du på kom och ditt pass blir kvar i aktion.

Dont-Pass-Dont-Come-layout

DON’T PASS OCH DON’T COME

Husets fördel: 1.36%


Dessa är de närmaste motsättningarna att passa och komma. Liksom dem, satsar du inte om nästa spel är en comeout, och kommer inte om den inte är det.

På comeouten för en icke passinsats, eller på det första spelet efter att du inte har satsat, vinner du om spelet är 2 eller 3 och förlorar om spelet är 7 eller 11. Du vinner inte om spelet är 12 trots att 12 är en förlorare vid början av pass eller komma sekvenserna. Istället är insatsen ett tryck och du kan ta tillbaka dina pengar efter en 12. Om spelet är något annat tal blir det poängen. Om en 7 rullar före punkten upprepas, vinner inte spelarna, och om poängen kommer först, förlorar möjligheten att passa eller komma.


De flesta spelare föredrar att spela på den passande sidan så att de bettar för kastaren och får kamratskapet att vinna tillsammans. De refererar till inte spelare som fel insats. Och husets fördel är något lägre på inte och den mörka sidan har sina följare.

GRATIS ODDS / LÄGG ODDS

Husets fördel: 0%

Vinnande insatser betalas ut för sann odds, som varierande enligt poängnummer. Det är sällsynt att du får ett jämnt flöde på kasinospel, men oddsen ger dig just detta. De kallas fria odds, men är inte en gratis insats utan innebär fortfarande att pengar är på spel. Att de är fria betyder bara att det inte finns någon provision eller annan metod för att göra denna satsning lönsam för huset.

För att få fria odds, måste du först passa eller göra en kom insats. Efter att en poäng är etablerad, får du tillbaka ditt pass eller kom insats med en andra insats. Ursprungligen var fria odds satsningar lika med att passa eller en kom insats, men idag tillåter de flesta kasinon dig att satsa flertalet av din ursprungliga insats.

Den stora delen är att det fria utdelningsoddset är ett sant odds. Om den punkten är 6 eller 8, är ett vinnande gratis odds insats betalar det ut 6-5 odds. Utdelningen är 3-2 på 5 eller 9 och 3-1 på 4 eller 10.

De återspeglar de faktiska oddsen som är rullande för dessa nummer. Med två sexsidiga tärningar finns det 36 möjliga kombinationer. Sex av dem totalt 7, finns det fem vardera i 6 och 8, fyra vardera i 5 och 9 samt tre för varje 4 och 10.

Sex sätt för att rulla 7 och 5 sätt att rulla 6 innebär ett sant odds för rullande 6 innan 7 är 6-5, exakt samma som utbetalning på vinnarna. Därför har huset ingen fördel. Det fungerar på samma sätt för alla poängnummer. Utdelningen är samma som oddsen för att vinna insatsen. Det finns ingen fördel för huset på själva oddsen även om huset behåller sin fördel för att passa eller kom insats måste du göra innan du bettar oddsen.

Om ett live casino online erbjuder enskilda odds måste sedan din odds insats vara lika med ditt pass eller din kom insats. Om kasinot erbjuder flera odds, kan din odds insats vara någon multipel av originalet upp till maximalt. När 10 x odds erbjuds till exempel, så kan din odds insats vara 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 eller 10 gånger din ursprungliga insats.

Många kasinon idag erbjuder 3, 4 x, 5 x odds vilket innebär att du kan göra en odds insats av tre gånger din ursprungliga insats om punkten är 4 eller 10, fyra gånger om punkten är 5 eller 9 eller fem gånger om punkten är 6 eller 8. Detta gör beräkning av utdelningen för högsta odds, totala utdelningen är samma för alla poäng. Om du satsar $5 på pass, och sedan betalar $15 odds insats på 4 eller 10 2-1, eller $30; en $20 odds insats på 5 eller 9 betalar 3-2, eller $30; och en $25 odds insats på 6 eller 8 betalar 6-5, eller $30.

Don’t pass och don’t come insatsspelare kan lägga odds istället. Att använda ett punktnummer 6 som ett exempel, när denna punkt är etablerad, har inte spelaren sex olika sätt att vinna sex möjliga sätt att utgöra 7 och endast fem sätt att förlora de fem möjligheterna för 6. När du lägger oddsen, vinner du $5 för varje $6 du satsar på 6 eller 8, $2 för varje $3 du satsar om punkten är 5 eller 9, och $1 för varje $2 du satsar när poängen är 4 eller 10.

Utdelningarna reflekterar de sanna oddsen, precis som då en pass/kom bettare tar fria odds. Det finns ingen fördel för huset på lägg oddsen, men huset har en övergripande fördel för att du måste betta don’t pass eller don’t come först.

Place-Bets-


PLACERA SATSNINGAR

Husets fördel 1.52% på 6 eller 8; 4% på 5 eller 9; 6.67% på 4 eller 10.

Vinnande spel betalas ut på 7-6 odds om du satsar på 6 eller 8, 7-5 på 5 eller 9 och 9-5 på 4 eller 10. Vill du välja ditt nummer utan att vänta på att kastaren skapar en poäng på kom? Placera insatser som gör att du kan göra just det.
När du placerar en insats, satsar du på kastaren som kommer att rulla ditt nummer innan denne rullar en 7. Som vid pass, spelar inget annat nummer någon roll. 
Om du placerar 6 och nästkommande flera rullar är 5, 4, 12, 3, 9, 8, så är det inget beslut på din insats. Du vinner bara om kastaren rullar ditt nummer och förlorar om denne rullar 7. Dessa betalar ut mer än jämn utbetalning, men mindre än sanna odds. Istället för 6-5 sanna odds för att göra en 6 eller 8, betalar dessa nummer 7-6, vilket ger huset sin 1,52 % i fördel.
En viktig poäng: Om du placerar 6 eller 8, se till att satsa i multipelt på $ 6 så att huset kan göra 7-6 utbetalningen. Om du satsar $ 5 istället betalar huset ut en jämn utbetalning.

Många spelare gillar att placera 6 och 8, de mest rullade vinnande numren. Andra platsnummer, med högre fördelar för huset är mindre populära.

Buy-Bets-Layou

KÖP INSATSER

Huset fördelar: 4,76 %, eller mindre om provision endast är på vinnare.

Vinnande insatser betalas ut med riktiga odds, men du måste betala huset för en 5 % provision för att få det erbjudandet. Till exempel, om du köper 4 för $20, måste du också betala huset en $ 1 provision. Därefter om du vinner betalas du för 2-1 sanna odds. Det sänker husets fördel från 6,67 % till 4,67 % på 4 eller 10, men höjer husets fördel på andra nummer.

Vissa kasinon betalar endast provisionen om du vinner. Det faller husets fördel till 2 % om du köper 5 eller 9 och 1,67 % på 4 eller 10, vilket gör att du köper ett bättre alternativ än att placera. Husets fördel för att köpa 6 och 8 under dessa förhållanden är 2,27 %, så du är fortfarande bättre med 1,52 % för en plats insats.

 

Hardways-Layout


HÅRDA VÄGAR

Husets fördel 9.09% på 6 eller 8; 11.11% på 4 eller 10.

Utbetalningar är 9-1 på 6 eller 8 och 7-1 på 4 eller 10. Ett nummer som är rullat på det svåra sättet innebär att båda tärningarna visar samma nummer. En hård 4 är en 2 på varje tärning. Hård 6 är 3 för varje tärning och så vidare. För att vinna en hård vägs insats måste ditt nummer komma på den hårda vägen innan kastaren rullar antingen 7 eller ditt nummer på något annat sätt. Om du satsar hårt 8 och rullar 2-6 eller 3-5, förlorar du. Endast 4-4 är en vinnare.

seperator
HUR MAN SPELAR EN-RULLS INSATSER

Innan du går in i de enskilda insatserna är de utbetalningar som anges nedan de vanligaste. En enskild-insats på 2 betalar vanligen ut 30-1, men vissa kasinon, särskilt i Storbritannien och Australien, betalar ut 31-1, 32-1 eller, sällan, 33-1. Desto högre utbetalning desto lägre är husets fördel. 

Också listorna är odds-till-1. Vissa kasinon betalar odds-för-1, vilket innebär att din insats är inkluderad i utbetalningen. Om du satsar $1 och betalas 30 till 1, behåller du din $1 insats och du får $30 i vinst. Om du betalas ut 30 till 1, läggs $29 i vinster till din $ 1 för att ge dig totalt $30. Akta dig för bord som betalar odds-för-1.

The-Field-

FÄLTET

Husets fördel 5,56 % eller 2,78 %: Du vinner om nästa spel är 2, 3, 4, 9, 10, 11 eller 12.

Vinnare betalas jämna utbetalningar mesta delen av tiden, men betalas 2-1 om spelet är 2 och antingen 2-1 eller 3-1 om spelet är 12. Vissa kasinon, särskilt i Reno, Nevada, gör det omvända och betalar ut 3 -1 på 2 och 2-1 på 12. Om både 2 och 12 betalar 2-1 är husets fördel 5,56 %. Om de betalar 3-1, sänks fördelen till hälften, till 2,78 %.


 

2 ELLER 12

Husets fördel 13.89%

Vinnare betalas 30-1. Om du bettar på 2 så måste nästa rull vara 2. Om du bettar på 12 så måste nästa rull vara 12. Alla andra siffror är förlorare.

3 ELLER 11

Husets fördel 11.11%

Vinnare betalas 15-1. Om du bettar 3 så måste nästa rull vara 3, och om du bettar 11 så måste nästa rull vara 11. Alla andra rullningar förlorar.

Any-7-Craps

NÅGON 7

Husets fördel 16.67%:

Vinnare betalas 4-1.

NÅGRA CRAPS

Husets fördel 11.11%

Vinnare betalas 7-1.

Du får tre nummer på denna satsning och du vinner om din nästa rull är 2, 3 eller 12.

Craps-Hop-Bets_0

HOP SATSNINGAR

Husets fördel 13.89% eller 11.11%.

Vinnare betalas 30-1 på hårda hop-insatser och 15-1 på enkla hop-insatser.

På hop-insats satsar du vinst för ett specifikt nummer. Du berättar för dealern, 6-3 hoppar eller 4-2 på hop, och du vinner endast om tärningarna visar dessa specifika nummer.

På en "hård hop" är båda siffrorna desamma, till exempel 1-1 eller 4-4. När de två siffrorna är olika är insatsen en "lätt hop"

seperator
 

CRAPS REGLER

Craps är samma spel på nätet och i faktiska kasinon, men vissa regler och förfaranden är lite annorlunda. Här är några punkter som varje spelare borde veta innan det är dags att spela.

number-of-dice_0

REGEL #1: ANTAL TÄRNINGAR

Två sexsidiga tärningar används, och du satsar på summan av de siffror som landar uppåt på båda tärningarna.

Om en landar på 2 och den andra på 4, är numret på det spelet 6. Om siffrorna är 1 och 1, är spelet 2.
Du kan inte satsa på varje separat. Det finns ingen insats som kommer att visa nummer 1 exempelvis. Alla Craps spel använder två tärningar.

buying-credits_0

REGEL #2: KÖPA KREDITER

På online kasinon, som i andra spel, börjar du genom att göra en insättning, eller om du redan har pengar kontot, så kan du använda dem pengarna att spela med.

På live kasinon köper de flesta spelare in sig på bordet. Vissa har redan marker från tidigare spel och vissa som har kreditkonton på kasinot kan ha marker från att ha betalat en kreditmarkör.

Men de flesta betalar när de spelar. Du gör det genom att lägga pengar på bordet och berätta för dealern att du vill köpa marker. Givaren har inte rätt att ta pengarna direkt ur din hand. Du måste lägga dina pengar på bordet och därifrån tar dealern pengarna och ger dig marker.

REGEL #3: BORDSPERSONAL

Online, alla beslut och utbetalningar görs automatiskt, men vid faktiska kasinon finns det en mänsklig besättning. Det gemensamma komplementet är fyra personer: boxman, stickman och två givare.

Boxman är ansvarig för bordet och ser efter att alla spelare följer reglerna och att givaren gör rätt utbetalningar. När du köper in dig genom att lägga pengar på bordet, ger en givare kontanterna till boxmannen, som lägger ner dem vända nedåt på bordet och som därefter ser till att givaren ger dig marker. När transaktionen är färdig, använder boxman en platt plastspade för att föra pengarna till en förvaringslåda, som senare kommer att tas av vakter för transport till valvet.

Stickman håller en lång krok, som han använder för att skjuta tärningarna runt på bordet. När det är din tur att skjuta, trycker stickman tärningarna till dig. Han hanterar också insatserna i mitten av bordet.

Givaren är ansvarig för hela bordet, att ge dig marker när du köper in dig, flyttar dina insatser till de lämpliga platserna i på bordet, och att göra utbetalningar.

table-personnel_0

betting-craps_0

REGEL #4: SATSNING

Vid de flesta online kasinon kommer din skärm att innehålla en grafik av craps-layouten. Du kan klicka på marker för att bestämma hur mycket du vill satsa, och sedan klicka igen på skärmen för att placera marker på vad du vill ha. Om du vill göra insatsen märk den med "Pass Line", i så fall skulle du klicka på passlinje området. Om du vill satsa på 11 klickar du på en låda som visar 11 med bilder på en 6 och en på 5.
I live kasinon kan du placera dina egna marker på passlinjen och i områden märkta "Com" och "Field", men för de flesta insatser måste dina marker placeras av givaren. Du placerar marker framför dig på bordet och låter sedan givaren veta, "$ 6 vardera på 6 och 8", givaren flyttar sedan dina marker till lämplig plats och positionerar dem i enlighet med din position vid bordet, så han vet vem som gjorde spelet.

 

betting-limits-in-craps_0

REGEL #5: SATSNINGSGRÄNS

Online kommer du vanligtvis att bli ombedd att välja mellan en rad minimala och maximala insatser. Till exempel kan du presenteras med alternativ på minsta insats $1, högsta $100; minsta $5, högsta $500; eller minsta $10, högsta $1000. Du väljer det som du känner dig bekväm med. 
I live kasinon kommer det att finnas en skylt på bordet som beskriver minsta och högsta insatser. Om tecknet visar en minsta insats på $10 och du endast vill satsa $5 på linjen, måste se efter om det finns ett annat bord som är mer lämpligt för ditt spelkonto.

 

the-shooter

REGEL #6: KASTAREN

Vid online kasinon rullas virtuella tärningar och resultaten bestäms av en slumptalsgenerator. I live kasinon används skyttar som tar tur. För att se hur det fungerar så måste vi se över passlinjen.

Som du kommer ihåg från kapitel 2 så börjar startlinjen med en comeout spel. Om kastaren rullar 7 eller 11, vinner insatsen vinst, och om han rullar 2, 3 eller 12, förlorar han pass insatsen. Alla andra nummer blir poängen. Om kastaren rullar poängtalet igen före 7, förlorar insatsen, men om 7 kommer först, förlorar han pass insatsen.

När kastaren rullar en förlorande 7 efter att ha etablerat en poäng, säger han ”seven out” eller "sju är ute". Då roterar tärningarna till en ny skytt. Inte alla förlorande rullar ger en ny skytt. Om pass förlorar med 2, 3 eller 12 på comeout, har kastaren fått en sjua och fortsätter därför att skjuta.

På samma sätt är inte alla 7 sju slut. Om kastaren gör en punkt, börjar sekvensen med en ny comeout, och på det kommer 7 och 11 igen som vinnare.

Så länge som kastaren fortsätter att göra poäng och undviker sjuan, fortsätter han att skjuta. Som rekord rullade Patricia Demauro 154 gånger utan att förlora under 2009 på Borgata i Atlantic City. Det tog fyra timmar, 18 minuter innan tärningarna gick vidare till nästa skytt

CRAPS ODDS - TABELLER

Insats Utbetalning Husets fördel
Pass 1-1 1.41%
Come 1-1 1.41%
Don't Pass 1-1 1.36%
Don't Come 1-1 1.36%
 
Insats Utbetalning Husets fördel
Pass eller come med 1x oddsen Varierar med poäng 0.8%
Pass eller kom med 2x oddsen Varierar med poäng 0.6%
Pass eller kom med 3x oddsen Varierar med poäng 0.5%
Pass eller kom med 3x, 4x, 5x oddsen Varierar med poäng 0.4%
Pass eller kom med 5x oddsen Varierar med poäng 0.3%
Pass eller kom med 10x oddsen Varierar med poäng 0.2%
Pass eller kom med 20x oddsen Varierar med poäng 0.1%
Pass eller kom med 100x oddsen Varierar med poäng 0.02%
 
Insats Utbetalning Husets fördel
Don’t pass/Don’t come 1x oddsen Varierar med poäng 0.7%
Don’t pass/Don’t come 2x oddsen Varierar med poäng 0.5%
Don’t pass/Don’t come 3x oddsen Varierar med poäng 0.3%
Don’t pass/Don’t come, 3x, 4x, 5x oddsen Varierar med poäng 0.3%
Don’t pass/Don’t come, 5x oddsen Varierar med poäng 0.2%
Don’t pass/Don’t come, 10x oddsen Varierar med poäng 0.1%
Don’t pass/Don’t come, 20x oddsen Varierar med poäng 0.07%
Don’t pass/Don’t come, 100x oddsen Varierar med poäng 0.01%
 
Insats Utbetalning Husets fördel
Placera 6 eller 8 7-6 1.52%
Placera 5 eller 9 7-5 4%
Placera 4 eller 10 9-5 6.67%
 
Insats Utbetalning Husets fördel
Köp 6 eller 8 med 5% provision 6-5 4.67%
Köp 5 eller 9 med 5% provision 3-2 4.67%
Köp 4 eller 10 med 5% provision 2-1 4.67%
Köp 6 eller 8, provision endast på vinnare 6-5 2.27%
Köp 5 eller 9, provision endast på vinnare 3-2 2%
Köp 4 eller 10, provision endast på vinnare 2-1 1.67%
 
Insats Utbetalning Husets fördel
2 30-1 13.89%
12 30-1 13.89%
3 15-1 11.11%
11 15-1 11.11%
Någon 7 4-1 16.67%
Någon craps (2, 3 or 12) 7-1 11.11%
Hård hop 30-1 13.89%
Lätt hop 15-1 11.11%
By
John Grochowski