Spelautomater är designade för att generera slumpmässiga resultat, i alla fall så pass slumpmässigt som människor kan programmera. Utvecklarna programmerar in en återbetalningsprocent i spelet för att ge huset fördel. Spelarna har ofta svårt att förstå de två faktumen. Hur kan en maskins utfall vara slumpmässigt och ändå ha en återbetalningsprocent inprogrammerad?

Den första frågan genererar följdfrågor. Betyder det att slots måste ha inprogrammerade dåliga perioder för att kompensera för andra spelares bra perioder och jackpotvinster? Hur kan de annars uppnå rätt procentsats?

Och vad gäller för bonusrundor? Kan de verkligen vara slumpmässiga om det är inprogrammerade i återbetalningsmodellen? Måste inte resultaten vara förbestämda för att kunna räknas in i återbetalningsprocenten?

Det korta svaret är att det finns slots som är både slumpmässiga och har en specifik procent i återbetalning, Och att det inte behöver kompenseras efter stora vinster för att nå rätt procent över tid, och att slumpmässiga bonusar räknas in utan behovet av kompensation.

Låt oss diskutera ett ämne i taget.

SLOTS ÄR BÅDE SLUMPMÄSSIGA OCH HAR EN SPECIFIK ÅTERBETALNINGSPROCENT

Varje spins resultat på slotmaskinerna är slumpmässigt, men över tid och miljontals spin så kommer slotsens odds att generera en väntad återbetalningsprocent.

På det sättet är slots likt i princip alla casinospel. Alla spel ger huset en fördel genom att ge mindre utbetalning än de sanna oddsen.

Craps är slumpmässigt då tärningarna kan visa vilka siffror som helst, men spelet har en inprogrammerad fördel för huset. Roulette är slumpmässigt då vilken siffra som helst kan vinna, men i längden så är ger oddsen huset fördel.

Ta ett bet på 12 i craps. Det finns 36 möjliga kombinationer av utfall, men det är bara ett utfall som ger 12 - två sexor. 

Så en gång på 36 så rullar man 12, så de sanna oddsen är 36 gånger pengarna. Men om du spelar på 12 och vinner så får du 31 gånger pengarna på kasinon.

If you bet $1 per roll, you’d risk $36 in an average 36 rolls. On the one winner, you’d get to keep your $1 bet and get $30 in winnings. That would leave you with a total of $31 of your original $36, and the house would have $5 profit.

Om du spelar $1 per gång så riskerar du att förlora $36 på det genomsnittliga antal tärningskast som krävs. På det vinnande kastet får du $31. Så du får $31 för $36 som du spelar för, så huset tjänar $5. 

Den vinsten på $5, eller 13.89 procent av dina insatser, är husets fördel. Du kan vända på det och subtrahera 13.89 från 100 så får du en återbetalningsprocent på 86.11 procent. 

På samma sätt kan du räkna ut återbetalningsprocenten på en slotmaskin. Slots kan ha många fler slumpmässiga utfall än en tärning, och de totala kombinationerna kan vara tiotusen eller hundratusen istället för 36, men principen är densamma. 

Spelets odds kommer få det att generera de förväntade vinsterna över tid. Huset betalar ut vinsterna till mindre än vad de riktiga oddsen är.

Tillsammans så ger proportionen av vinnande spins och utbetalningarna till sämre odds huset en stor fördel

Vilket resultat som helst kan uppstå när som helst. Det är slumpmässigt. Men huset kan räkna med att oddsen kommer att ge dem en fin vinst över tid.

A man is playing at a slot machine

BEHÖVER DET INTE KOMPENSERAS PÅ NÅGOT SÄTT FÖR ATT NÅ DEN ÖNSKADE PROCENTSATSEN?

Huset får inte panik när en spelare är på en riktigt hot streak. Huset vet att summan av alla resultat kommer ge kasinot en fin vinst i slutändan.

Låt oss säga att du spelar $1 per spin på en slot som ger tillbaka 90%. Några slots ger mer, några mindre, men låt oss använda 90 som ett exempel.

Så låt oss säga att du vinner en jackpot på $5,000 på ditt första spin.

Det betyder väl att procentensatserna är konstiga? Måste inte slotsen generera massa förluster för att kompensera och nå 90 procent?

Nej. Det behövs inte. Du kan fortfarande lämna stället som en vinnare. Och om du är smart så kommer du att göra precis det. Huset är OK med det. Kasinon behöver vinnare som berättar för sina kompisar att de har vunnit så att de också ska vilja spela.

Det finns alltid en spelare efter dig, och efter det och efter det. 

Allt det behövs för att maskinen ska nå sin återbetalningsprocent, och din jackpot kommer till slut vara statistiskt försumbar.

Föreställ dig att din vinst på $5,000 följs av en miljon spins till spelets vanliga 90 procent. Det kommer vara fler som får jackpot - det tillhör spelets natur.

Du kommer ha sämre perioder och du kommer ha bättre perioder. Du kommer inte kunna förutse någon. Resultaten kommer vara slumpmässiga.

En miljon spins för $1 miljon med samma vinstprocent innebär en återbetalning på $900,000.

Lägg till ditt spin och den totala spelade summan ökar till $1,000,001 och återbetalningen till $905,000. Återbetalningsprocenten är 90.5 procent.

Så din jackpot har ändrat vinstprocenten med en halv enhet, så det behövs ingen kompensationstid. 

Du kan vinna stort under en kort session. Du kan också förlora stort under en kort session. Men totalt så spinnas det miljontals gånger, och spelet vet att stora vinster och hot streaks blir försumbart i längden.

HUR FUNGERAR DET FÖR BONUSAR?

I bonusar där man väljer ett pris så kan dina handlingar göra skillnad. När olika symboler ger olika utdelning, och du ska välja en symbol så får du priset som gömmer sig där bakom.

Om du hade valt en annan ikon så hade du fått ett annat pris. Om alla potentiella priser hade visats i slutar av rundan så hade det vara samma sak som att göra reklam för priserna. I vissa jurisdiktioner så måste utlysta priser vara möjliga att vinna. 

Så ditt pris i ett sånt event är inte förbestämt. Det handlar om tur, och du kan vinna stort eller litet beroende på vilken symbol du väljer.

Många undrar hur en slumpmässig maskin klarar det. Ska inte ett pris vara förutbestämt om en maskin ska ge en viss vinstprocent?

Svaret är nej, priset behöver inte vara förutbestämt. Programmeraren kan använda snittresultatet, för i längden som kommer resultat alltid att gå mot snittet.

Föreställ dig en bonusrunda som ger dig valet mellan fem ikoner, A, B, C, D och E, och priserna som finns är 10, 20, 30, 50 och 100 credits. Summorna distribueras slumpmässigt bakom symbolerna, så det högsta priset kan gömma sig bakom D den här gången, A nästa och E gången efter det.

Du får priset som gömmer sig bakom ikonen du väljer, och du har ingen aning om vilken summa det kommer vara.

Snittpriset kommer vara (10+20+30+50+10) genom fem möjliga val. Det är 210 / 5, eller 44 per klick. 

Programmeraren kan använda 44 credits som snittvinsten i det här fallet och bygga in det i vinstprocenten.

Ditt val har betydelse, priset varierar och det finns inget förutbestämt här. 

Precis som för de andra spelen så kommer de slumpmässiga resultaten att gå mot vinstprocenten i längden.

 
About the Author
By

I nästan 25 år har John Grochowski varit en av de mest produktiva spelskribenterna i USA. Han har rankats nia på topplistan över 11 bästa experterna på spelsajter av sajten GamblingSites.com. Hans Video Poker Answer Book rankades åtta bland de bästa spelböckerna genom tiderna.